Skarby Działu Regionalnego (12) – Kronika Rejonu Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim



Ryc. 1. Strona tytułowa Kroniki zakładowej Rejonu Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim


Jednym z głównych celów Biblioteki w Drawsku Pomorskim jest dokumentacja, gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o Ziemi Drawskiej. Za zadania te odpowiada Dział Regionalny, który oprócz pozyskiwania i udostępniania publikacji na temat naszej małej ojczyzny, jej przyrody, historii i kultury, gromadzi także pamiątki, kroniki, dokumenty, fotografie i wspomnienia mieszkańców związanych naszym regionem.

Jedną z bardziej interesujących i specyficznych kategorii źródeł, które dostarczają nam ciekawych informacji na temat naszego regionu i jego mieszkańców są kroniki rozmaitych zakładów pracy. Nie inaczej jest w przypadku Kroniki Rejonu Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim, którą udało się nam wypożyczyć i zdigitalizować dzięki uprzejmości Pana Jana Moroza oraz Pana Andrzeja Półgrabskiego, Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Drawsku Pomorskim. Kronika opisuje działania związane z budową, utrzymaniem oraz ochroną dróg i mostów w naszym regionie od czasów powojennych aż do końca 1996 roku. Księgę do roku 1988 prowadził Wiesław Frątczak. Od 1989 do końca 1996 obowiązek ten wypełniała Halina Tarnowska.

Oddajmy jednak głos samym kronikarzom. Poniżej publikujemy co ciekawsze wypisy z kroniki oraz znajdujące się w niej fotografie.


1945-1975

„Pierwszym organem administracji drogownictwa był Powiatowy Zarząd Drogowy w Drawsku Pomorskim. Zaczęto go organizować tuż po odzyskaniu niepodległości Ziemi Drawskiej. Organizatorem i pierwszym kierownikiem był Antoni Dubert. (…)

Lata 1945-1955 to okres przywracania przejezdności dróg, okres wykonywania niezbędnych robót utrzymaniowych oraz budowy przepraw mostowych. Mosty budowano wyłącznie z drewna. Należy nadmienić, że sieć drogowa Ziemi Drawskiej była nie tylko zniszczona w wyniku działań wojennych (walki o przełamanie Wału Pomorskiego), ale jednocześnie przeciążona i zniszczona na skutek ruchu wojskowych pojazdów samochodowych i gąsienicowych.


Ryc. 2. Rok 1948. Uczestnicy pierwszego szkolenia drogowców w Drawsku Pomorskim. Czwarty z lewej strony w górnym rzędzie – obecny pracownik Rejonu – Stanisław Makosz.



Drogowcy drawscy, a wśród nich pionierzy – Stanisław Bernadzikiewicz, Leon Pilipski, Jan Kieparsza, Józef Semer, Władysław Malczewski, Jan i Albin Tarczyńscy, rodzina Ceglarskich, Albin Szyntar i inni długo nadrabiali opóźnienia spowodowane usuwaniem tych olbrzymich zniszczeń wojennych.

Ryc. 3. Rok 1951. Teren Czaplinka. Walec motorowy z „demobilu” marki „June”. Walcem kieruje emerytowany majster z obwodu w Czaplinku Stanisław Chmielewski.


Mimo braku powszechnych środków transportowych, materiałów i narzędzi, drogi były utrzymane w dobrym stanie technicznym. Podstawowym środkiem transportu był pojazd konny, a prawie wszystkie prace drogowe wykonywano ręcznie. Dzięki jednak wymienionym pracownikom, szczerze oddanym sprawie drogowej, użytkownicy z powodzeniem korzystali z ciągów komunikacyjnych doprowadzonych do używalności.


Ryc. 4. Rok 1952. Remont nawierzchni drogowej przy użyciu smolarki ciągnionej i napędzanej siłą mięśni robotników.


Drogi, w większości o nawierzchni tłuczniowej i brukowej remontowano smołówką. Początkowo smołę rozlewano ręcznie. Następnie rozpylano ją mechanicznie przy użyciu smolarek napędzanych siłą mięśni ludzkich. Ten system remontów dróg na terenie Regionu Drawskiego utrzymywał się do końca lat pięćdziesiątych na drogach głównych. Na drogach lokalnych nawet do połowy lat sześćdziesiątych.

Pierwszym większym przedsięwzięciem drogowym na dużą skalę była budowa od podstaw mostów betonowych na rzece Drawie w Drawsku Pomorskim i pod wsią Dalewo. Most w Drawsku, na ulicy Świerczewskiego oddano do użytku w roku 1950. Pod Dalewem rok później. W późniejszym okresie zbudowano most na Drawie między Konotopem a Poźrzadłem. Zarówno mosty jak i przepusty drogowe budowała wydzielona grupa ludzi, w skład której wchodzili m.in. wspomniana rodzina Ceglarskich (ojciec i dwóch synów), Józef Kasprzyk, Stanisław Mydłowski.


Ryc. 5. Rok 1953. Grupa robotników z terenu Czaplinka przy budowie drogi. W głębi używane ówcześnie środki produkcyjne – zaprzęg konny, samochód marki „studeacker” oraz walec parowy napędzany węglem.

 
Technologia budowy i modernizacji dróg zmieniła się po wybudowaniu pierwszej na tych terenach wytwórni mas bitumicznych w Kaliszu Pomorskim. Wybudował ją Rejon Eksploatacji Dróg Publicznych w Wałczu. Następnie Wydział Komunikacji w Drawsku Pomorskim zbudował podobną wytwórnię w Jankowie k/Drawska Pom.


Ryc. 6. Rok 1955. Budowa systemem tłuczniowym drogi ze Złocieńca do Lubieszewa.



Ryc. 7. Rok 1955. Tłuczeń ugniata walec parowy. Na pierwszym planie dróżnik – emerytowany pracownik Rejonu – Ignacy Kak.


Do czasu powstania Rejonu Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim podstawowa sieć drogowa została w całości zmodernizowana. Prawie wszędzie położono dywanik smołowy, asfaltowy, a drogi tłuczniowe – smołówki utrzymały się tylko pod zarządem gmin czy też w administracji lasów państwowych. 

 

Ryc. 8. Rok 1958. Fragment pracy produkcji grysów w Kaliszu Pomorskim. Na zdjęciu „lokomotywka” z wagonami do przewozu kamieni.


(…) Nowe drogi o nawierzchni bitumicznej i asfaltowej, place zabaw, parkingi i deptaki w miastach to efekty pracy drogowców. Drogowcy drawscy mają swój udział w budowie wielu kilometrów dróg lokalnych, służących przede wszystkim rolnictwu.


Ryc. 9. Rok 1965. Grupa robotników przy budowie nawierzchni drogi lokalnej z Siecina do Złocieńca. Na pierwszym planie dróżnik Mikołaj (obecnie na emeryturze). W głębi słynny ciągnik marki „Ursus” starego typu.


(…) Poza produkcją, drogowcy aktywnie uczestniczyli w szeregu prac społecznych; porządkowaniu miast i gmin oraz swoich Obwodów i Baz, w budowie obiektów sportowych, parkingów i wielu innych pracach.



1975

Rejon Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim utworzono z dotychczas istniejących Powiatowych Zarządów Dróg Lokalnych w Drawsku Pomorskim i Świdwinie zarządzeniem Ministra Komunikacji nr 116 z dnia 30 czerwca 1975 r. do działania z dniem 1 lipca 1975 roku.

Statutowym zadaniem Rejonu stało się utrzymanie administrowanej sieci drogowej w południowej części województwa koszalińskiego na terenie byłych powiatów drawskiego, świdwińskiego i częściowo szczecineckiego.

Rejonowi powierzono eksploatację 1500 km dróg, w tym 500 km dróg państwowych. 550 km dróg lokalnych posiada nawierzchnię gruntową. Dla utrzymania dróg państwowych i lokalnych utworzono obwody drogowe: Drawsko Pomorskie administruje 350 km dróg, Świdwin 550 km oraz Czaplinek i Kalisz Pomorski po 300 km.

Przyjęte zaplecze techniczne nie zabezpieczyło prawidłowej działalności nowo powstałego zakładu. Modernizacja stała się nakazem chwili, tym bardziej, że zaplecze było bardzo wyeksploatowane i nieprzystosowane do zadań i potrzeb Rejonu. (…) W roku 1975, a w zasadzie w drugiej części nie dokonano większych przedsięwzięć inwestycyjnych. Skupiono się jedynie na kompletowaniu i integracji załogi oraz formowaniu poszczególnych struktur organizacyjnych zakładu.


1976

Rok 1976 był właściwie pierwszym okresem samodzielnego działania, a zarazem początkiem rozwoju Rejonu. (…) Remont kapitalny przeprowadzono na drodze z Czaplinka do Drawska – 31 km oraz z Bierzwnicy do Rzęsnej koło Świdwina – 6 km. (…)

Szczególnie ważne wydarzenie w działalności Rejonu miało miejsce 26 lutego tego roku. Odbyły się pierwsze wybory do związkowej Rady Zakładowej. W wyniku wyborów powołano 9 osobową Radę Zakładową, której Przewodniczącym został Ob. Józef Pilipiec, zastępcą Ob. Jan Kurdyła, sekretarzem Ob. Stanisława Kaszycka, a skarbnikiem Ob. Anna Ambroziak. Wszyscy wymienieni posiadają długoletni staż pracy w drogownictwie.


1977


(…) Rok 1977 był kolejnym etapem w rozwoju Rejonu. (…) Pod koniec roku rozpoczęto budowę budynku socjalno-mieszkaniowego w Drawsku Pomorskim. Inwestycja rozwiąże problem właściwych warunków pracy i zaplecza socjalnego pracowników zarządów i obwodu drogowego w Drawsku Pomorskim.


1979

Styczeń 1979 r. zastał pracowników Rejonu przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi. Maszyniści i kierowcy walczyli z żywiołem śnieżnym po 2-3 doby bez odpoczynku. Niespotykane od 30 lat w naszym regionie opady śniegu połączone z zamieciami i gwałtownymi spadkami temperatury utworzyły zaspy śnieżne sięgające wysokości 4 metrów! Niektóre całe odcinki dróg były zasypane po korony drzew.


Ryc. 10. Styczeń 1979 roku. Prawie 2 metrowa zaspa śnieżna pod wsią Żółte na drodze z Drawska do Świdwina.


Ryc. 11. Luty 1979 roku. Odcinek drogi z Drawska do Łobza. Zaspa śnieżna sięgająca korony drzewa.


Utrzymanie w takich warunkach przejezdności dróg administrowanych przez Rejon przychodziło z wielkim trudem, ponieważ zakład nie posiada ciężkiego sprzętu do odśnieżania. Mimo tego została utrzymana przejezdność w całości międzynarodowa droga (w części nadzorowanej przez Rejon) Kalisz-Mirosławiec.


Ryc. 12. Luty 1979 roku. Droga z Drawska do Świdwina. Potężna zaspa śnieżna między Żółtem a Rydzewem.


Gorzej sytuacja przedstawiała się na pozostałych drogach. Najgorzej na trasach: z Drawska do Świdwina, z Drawska do Kalisza, z Drawska do Ostrowic oraz z Drawska do Lubieszewa. Po ponownym ataku zimy w lutym drogi te były nieprzejezdne nawet przez 2 tygodnie. Do walki z żywiołem zaangażowano wszystkie dostępne środki i sprzęt w Rejonie oraz przedsiębiorstw z naszego regionu łącznie z czołgami jednostki pancernej Wojska Polskiego z Budowa k/Złocieńca.


Ryc. 13. Koniec lutego 1979 roku. Draga Drawsko-Świdwin. Długo oczekiwana i jakże skuteczna pomoc wirnikowego pługu do odśnieżania.


Dopiero praca pługów wirnikowych, otrzymana pod koniec lutego, zdecydowanie poprawiła efekty walki z zimowym żywiołem na naszych drogach. Do 10 marca wszystkie drogi Rejonu były już przejezdne. (…)


Ryc. 14. 18 lutego 1979 roku. Ostra zima ma też swoje uroki. Wielce udany kulig prawie 20 osobowej grupy załogi Rejonu do lasu koło Linowna.


1980


(…) Był to rok pełen napięć i niepokojów, ale równocześnie nadziei i oczekiwań. Pamiętne wydarzenia w Gdańsku, Szczecinie i Jastrzębiu oraz podpisanie w dniu 31 sierpnia kart porozumień pomiędzy rządem a nowym ruchem związkowym „Solidarność” miały również i swoje miejsce w społeczności naszego Zakładu. Z początkiem nastąpiło występowanie z dotychczasowego Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców przy Rejonie. Pod koniec października wystąpiło z niego 90% związkowców. W tym okresie zawiązała się grupa inicjatywna „Solidarności” w Rejonie. Doprowadziła ona do ogólnego zebrania załogi – chętnych do założenia tej organizacji w Rejonie. Zebranie odbyło się 13 grudnia w Domu Kultury w Drawsku Pomorskim w obecności przedstawicieli „Solidarności” z Drawska i Koszalina.

Na zebraniu uchwalono statut organizacji w Rejonie oraz wybrano jej władze:

- Tadeusz Radziusz – Przewodniczący

- Mieczysław Mieldzioc – Zastępca

- Marian Kawecki – Sekretarz

Do zakładowej „Solidarności” wstąpiło w tym okresie 90% załogi.


Ryc. 15. Rok 1980. Uroczystości 1-go Maja. Na trasie pochodu.



1981

(…) Istotnym zdarzeniem tego roku było odejście na wcześniejszą emeryturę 15 pracowników. Była to główna przyczyna znacznego spadku zatrudnienia.

Z tego prawa skorzystali:

- teren Czaplinka: Kazimierz Lewandowski – 27 lat pracy w drogownictwie, długoletni majster robót drogowych, Marian Krupa, Jan Oleksiak i Bolesław Michałowski – bitumiarze. Pracowali oni ponad 25 lat w drogownictwie.

- teren Kalisza Pomorskiego: Bolesław Kozera – ponad 30 lat pracy w drogownictwie – bitumiarz, Roman Marczyk i Józef Szyntar – majster i bitumiarz, ponad 25 lat pracy w drogownictwie.

- teren Drawska Pomorskiego: Stanisław Pacak – kierownik działu utrzymania dróg, były kierownik Powiatowego Zarządu Dróg Lokalnych w Drawsku Pomorskim, drogowiec z 40 letnim stażem, Franciszek Włodarczyk, Marian Makosz i Stanisław Olczak – bitumiarze, ponad 25 lat pracy w drogownictwie.

- teren Świdwina: Jan Kurdyła – kierownik Zakładu Eksploatacji Kruszyw w Lipcach, były majster i kierownik obwodu drogowego – 36 lat pracy, Czesław Drabik – bitumiarz, były dróżnik – 25 lat pracy w drogownictwie.

Odeszli pracownicy, którzy byli pionierami służby drogowej na terenie południowej części województwa koszalińskiego. Swoją długoletnią i bardzo ofiarną pracą przyczynili się do odbudowy i naprawy mostów i dróg ze zniszczeń wojennych. Ich nazwiska trwale zapisały się w kronikach tych ziem.

Rok zakończył się pamiętnym ogłoszeniem stanu wojennego 13 grudnia. Zakład zgodnie z ustawą został zmilitaryzowany.
 

1982

Warunki stanu wojennego w zasadzie nie zakłóciły w większym stopniu działalności Rejonu w tym roku. Zadania rzeczowe zostały wykonane. Niewiele zabrakło do wykonania zadań finansowych. (…) Średnia miesięczna płaca 1 pracownika osiągnęła 8,7 tys. zł wzrastając w stosunku do roku ubiegłego o 21% głównie z powodu rekompensat za podwyżki cen podstawowych środków utrzymania. Zatrudnienie wyniosło 272 osoby. (…)

W grudniu nastąpiło podniosłe pożegnanie tych pracowników, którzy przeszli na wcześniejszą emeryturę w tym oraz w ubiegłym roku. W tym roku odeszło ich 12 osób w większości z terenu Drawska Pomorskiego. Oto ich nazwiska:

- Franciszek Budziński – kierownik W.M.B. w Jankowie – 27 lat pracy w drogownictwie.

- Mikołaj Bobik, Marian Malarski, Władysław Migielicz, Bolesław Kania – bitumiarze, wszyscy ponad 25 lat pracy w drogownictwie;

- Stefania Czerniel, Joanna Matusz, Albin Szyntar i Stanisław Podmaska – pracownicy umysłowi;

- Józef Pilipiec – drogowiec z 30 letnim stażem. Był długoletnim kierownikiem sekcji obwodu drogowego. Od początku powstania Rejonu pełnił obowiązki przewodniczącego rady zakładowej Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców.

W sumie obydwu lat ubyło z naszego Zakładu 30 pracowników, których nieobecność jeżeli chodzi o jakość i solidność pracy będzie w Rejonie długo odczuwalna.


1983

Zawieszenie stanu wojennego, znaczna poprawa w zaopatrzeniu, a zwłaszcza w zakresie paliw i bitumu pozwoliło Rejonowi w tym roku dość wyraźnie przekroczyć zadania planowe. Bardzo ważnym wydarzeniem było powołanie z dniem 1 maja Dyrektora Rejonu mgr inż. Stanisława Czekałę na stanowisko Dyrektora Okręgu Dróg Publicznych w Koszalinie. Jest to duże wyróżnienie dla naszej jednostki. Na Dyrektora Rejonu z dniem 1.06.84 r. został powołany dotychczasowy Zastępca d.s. Zaplecza Ob. Mirosław Nowak. (…)

Zatrudnienie wyniosło 283 osoby zwiększając się o 11 osób w porównaniu z rokiem ubiegłym. Średnia miesięczna płaca 1 pracownika wynosiła 12.481 zł. (…)

W tym roku nastąpił dalszy rozwój szeregów oraz działalności nowego związku zawodowego. Grupa inicjatywna pod przewodnictwem długoletniego pracownika Rejonu Ob. Aleksandra Torunia założyła nowy związek zawodowy już w październiku 1982 r. Związek przybrał nazwę: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Drogowców przy Rejonie Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim.


1984

(…) Podniosłym wydarzeniem w życiu Rejonu było nadanie naszemu pracownikowi Ob. Józefowi Kasprzykowi przez Radę Państwa Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski. Jest on pierwszym pracownikiem zakładu, który otrzymał tak wysokie odznaczenie. Uroczystość wręczenia orderu odbyła się w lutym w świetlicy Rejonu z udziałem Dyrektora D.O.D.P-u w Koszalinie i władz Miasta i Gminy Drawska Pomorskiego. Krzyż wręczył Przewodniczący Rady Narodowej Miasta i Gminy Drawska Pomorskiego. Ob. Józef Kasprzyk jest wybitnym cieślą budowlanym. Jego specjalnością jest budowa mostów i przepustów. Zajmuje się tym już od 1949 roku. Wybudował ich ponad 40. (…)


Ryc. 16. Rok 1984. Układanie warstwy nawierzchniowej na terenie bazy w Rejonie.


 

1985

Był to rok 10-lecia działalności Rejonu na Ziemi Drawskiej i Świdwińskiej. Upłynął pod znakiem obchodów rocznicowych i wytężonej pracy na drogach. Podsumowanie osiągnięć i wyników działalności Rejonu nastąpiło na uroczystości obchodów 10-lecia w Domu Kultury w Drawsku Pomorskim w dniu 27 kwietnia w dniu Transportowca i Drogowca. W uroczystości wzięło udział przeszło 100 osób.

Zaproszono przedstawicieli wszystkich działów i jednostek Rejonu. Na uroczystość między innymi przybyli: Dyrektor Okręgu Dróg Publicznych w Koszalinie – mgr inż. Stanisław Czekała – były Dyrektor Rejonu, I-szy Sekretarz Komitetu Miejsko-Gminnego PZPR w Drawsku Pomorskim – ppłk. Tadeusz Niewiadomski, Przewodniczący Rady Narodowej Miasta i Gminy Edward Mejger, Z-ca Naczelnika Miasta i Gminy w Drawsku Pomorskim – mgr inż. Henryk Strugała.

Otwarcia uroczystości i powitania gości dokonał Sekretarz P.O.P. przy Rejonie ppłk. Bogdan Domański.


Ryc. 17. Otwarcie uroczystości obchodów X-lecia RDP w Drawsku Pomorskim. Za stołem prezydialnym goście i dyrektor Rejonu.


(…) Wystąpienie zaproszonych gości oraz zespołu mandolinistów z Liceum Ogólnokształcącego w Drawsku Pomorskim zakończyło uroczystości.
 
 

Ryc. 18. Występ Zespołu Mandolinistów.



1986

(…) DZIAŁALNOŚĆ SOCJALNA. Zgodnie z opracowanym planem na ten cel wydatkowano przeszło 2 mln zł. Połowę środków przeznaczono na kolonie, wczasy rodzinne oraz wczasy organizowane przez pracowników we własnym zakresie – popularne wczasy „pod gruszą”. Resztę wydano na tradycyjne imprezy jak: dzień dziecka, paczki i choinkę noworoczną, dzień drogowca, wypoczynek sobotnio-niedzielny w zakładowym ośrodku w Linownie nad jez. Lubie. W ramach zimowego zaopatrzenia pracownikom Rejonu rozprowadzono 21 ton ziemniaków, 9 ton cebuli, 7 ton jabłek.

Rok zakończył się wyborami nowych władz Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Drogowców przy R.D.P. w Drawsku Pom. Przewodniczącym Zarządu został długoletni pracownik Rejonu, kierowca samochodowy Czesław Bieć. Nowy Zarząd na pierwszym miejscu swoich zadań postawił poprawę warunków pracy załogi. Należy podkreślić bardzo duży rozwój ruchu związkowego w Rejonie. Na koniec roku liczył on 231 członków co stanowi prawie 78% liczebności załogi. Plasuje to Rejon na jednym z pierwszych miejsc w kraju pod tym względem.


1987

(…) Rejon był organizatorem XII Okręgowej Spartakiady Drogowców, która odbyła się w m. Czaplinek w czerwcu. W marcu 1987 roku w budynku biurowym R.D.P. został zainstalowany komputer Amstrad CPC 6128 w ramach wspólnego przedsięwzięcia jednostek drogownictwa zainspirowanego przez COID Warszawa.

Podstawowa konfiguracja końcówki mikrokomputerowej składa się z klawiatury, monitora, telexu elektronicznego F-200, drukarki DMP 200 oraz układu zasilania awaryjnego MA2. Pracownicy Rejonu mają możliwość korzystania z następującego oprogramowania:

- system „ZAPAS” (księgowość)

- system „EFEKTY” (Dz. Budowy, Dz. Utrzymania)

- system „KOSZT” (Dz. Budowy, Dz. Utrzymania)

- system „KARC”, „KAROS” (GTS)

- system „KADZY” (Dz. Spr. Pracowniczych)

- system „LABOR” (Kier. Laboratorium)

- system „MELDUNEK” (Dyrektorzy)

- system „EWIDENCJA” (Gł. Mechanik)

- system „PODATEK” (Dz. Planowania + Księgowość)

W roku bieżącym wielu pracowników za długoletnią i dobrą pracę w drogownictwie zostało wyróżnionych odznaczeniami. „Złoty Krzyż Zasługi” otrzymał ob. Antoni Dubicki. Złotą odznakę „Przodujący Drogowiec” otrzymał ob. Szczepan Sitarski, a srebrną następujące osoby: Jadwiga Gutowicz, Zofia Fiedorek, Lucyna Haraszczuk, Wanda Rykowska, Elżbieta Majewska, Stefan Błaszczyk i Marian Grabowski. 
 

1991

Rok 1991 to rok ważnych wydarzeń w reorganizacji drogownictwa. W skład dyrekcji okręgowej dróg publicznych weszły komórki terenowe, zwane zarządami dróg i drogowa służba liniowa. (…) Decyzją nr 3/2/91 Naczelnego Dyrektora Okręgu Dróg Publicznych w Koszalinie z dnia 1 października 1991 roku powołano siedzibę Zarządu Dróg w Drawsku Pomorskim. W skład Zarządu weszły 4 obwodu drogowe – w Drawsku Pomorskim, w Świdwinie, w Czaplinku i w Połczynie-Zdroju.

Na kierownika Zarządu Dróg mianowano Pana Mirosława Nowaka, natomiast jego zastępcą została mgr. Inż. Anna Rejman.

W 1991 roku została zakończona modernizacja przejścia dla pieszych (tunel o dł. 23,8 m) w m. Złocieńcu. Ogólny koszt budowy wyniósł 190,4 mln zł.


Ryc. 19. Rok 1991. Widok ogólny na przejście dla pieszych w m. Złocieniec przy drodze nr 174.

1993

Plan wydatków budżetowych na remont, utrzymanie dróg i ulic wojewódzkich w 1993 roku przedstawia się następująco:

1. Remont i utrzymanie dróg wojewódzkich – 3.300 mln zł.

2. Ulice, place, mosty i wiadukty – 1.430 mln zł.

(…) Rok 1993 upłynął bez większych problemów w dobrym nastroju.


Ryc. 20. Rok 1993. Odbudowa nawierzchni po kolektorze sanitarnym na ul. Sikorskiego


1996

Nowy rok 1996 w Zarządzie Dróg rozpoczął się mroźną zimą (-13 st. C), która znacznie wpłynęła na zniszczenie nawierzchni. Styczeń był mroźny, bez większych opadów. Przydzielone środki budżetowe na utrzymanie dróg krajowych nie w pełni zaspokajają potrzeby jakie trzeba by było zainwestować w drogi.

Łączne środki na drogi kształtowały się w wysokości 463 tys. zł, z tego na zimowe utrzymanie dróg wydatkowano 220 tys zł. (...)”


Ryc. 21. Rok 1996. Przebudowa chodników i odnowa nawierzchni bitumicznej przy ul. Pocztowej w Drawsku Pomorskim.



Wpisy kończą się z początkiem 1997 roku. Ze zdigitalizowaną kopią kroniki Rejonu Dróg Publicznych w Drawsku Pomorskim zapoznać się można w Dziale Regionalnym drawskiej Biblioteki. Oryginał znajduje się w Zarządzie Dróg Powiatowych w Drawsku Pomorskim.

Komentarze

Popularne posty

Popularne artykuły