Wykaz drawskich mostów

ISTNIEJĄCE – CZERWONE
NIEISTNIEJĄCE – ZIELONE


MOST NR 0 - nie łapie się w naszym zestawieniu, ale wypada o nim wspomnieć. Jest to malownicza kładka, która łączy brzegi Drawy kilkadziesiąt metrów za ostatnimi zabudowaniami ul. Łąkowej.

MOST NR 1 – to most na Drawie znajdujący się za siedzibą Straży Pożarnej.







MOST NR 2 – to most Steobana, który pełnił funkcję drawskiego burmistrza, a którego posiadłość znajdowała się przy północnym brzegu rzeki, znajdujący się na ul. 11 Pułku Piechoty. Jego duża przebudowa miała miejsce w 1904 roku.




MOST NR 3 – to most na ul. Piłsudskiego, w jego miejscu w średniowieczu znajdowała się najstarsza przeprawa, którą można wiązać z funkcjonowaniem miasta. Jego wielkie otwarcie po przebudowie miało miejsce w 1905 roku.




MOST NR 4 – to most na ul. Obrońców Westerplatte przy Szkole Podstawowej.




MOST NR 5 – to most na Kanale Sukienniczym przy ul. Łąkowej. Powstał pod koniec XIX wieku, przebudowany funkcjonuje do chwili obecnej.



MOST NR 6 – to most na Kanale Sukienniczym przy ul. Piłsudskiego. Powstał po przekopaniu sztucznego kanału Drawy, który miał wyznaczać obszar Nowego Miasta (w odróżnieniu od Starego Miasta znajdującego się na północ od głównego koryta Drawy). Tuż obok niego, kilkanaście metrów w stronę centrum miasta jeszcze w XIX wieku funkcjonował drugi most, były to czasy, gdy Kanał Sukienniczy posiadał dwie nitki stanowiące relikt średniowiecznych umocnień miasta. 



MOST NR 7 – to most na Kanale Sukienniczym przy Willi Luizy i siedzibie Sądu Rejonowego przy ul. Obrońców Westerplatte. Powstał stosunkowo późno, nie ma go bowiem zaznaczonego na mapie z końcówki XIX wieku (http://kpbc.umk.pl/norestr/mapy/2460_dramburg/index.html). 



MOST NR 8 – to most znajdujący się za Szkołą Podstawową prowadzący w stronę Parku Chopina. 




MOST NR 9 – to most „za Policją” na ul. Brzozowej, podobnie jak MOST NR 8 prowadzący do Parku Chopina.



MOST NR 10 – to parkowy most przy ul. Staszica, który przed wojną prowadził do siedziby drawskiego Bractwa Strzeleckiego. Podobnie, jak MOSTU NR 7, nie ma go na mapie z końcówki XIX wieku. 





W dół rzeki znajdują się jeszcze związane z miastem:
MOST KOLEJOWY: zbudowany w latach 70. XIX wieku.
MOST W KOLEŚNIE: a właściwie dwa mosty wybudowane z pewnością na długo przed XIX stuleciem przy majątku i młynie Neumühl, przebudowane służą do dzisiaj. 



Nieistniejące:
MOST A - wybudowany w związku z działaniami wojennymi w 1945 r. prowizoryczny most drewniany do przeprawy sprzętu wojskowego, funkcjonował bardzo krótko. Wspomina o nim Pan Bogdan Waldemar Jasiński w jednym z komentarzy na FB.
MOST B - pierwszy most na Kanale Sukienniczym, zbudowany jeszcze przez Niemców, funkcjonował w tym miejscu od pierwszych dekad XX wieku, przebudowany po wojnie zyskał wybrzuszony kształt. Rozebrany w latach 60. Na poniższym zdjęciu znajduje się po lewej stronie.



MOST C – most łączący park z terenem Szkoły Podstawowej znajdujący się na zakolu Drawy. Funkcjonował w latach 80. XX wieku.

Fot. Apate (apate.pl)


Mamy więc na terenie miasta 10 funkcjonujących mostów, jedną kładkę za zabudowaniami ul. Łąkowej, Most Kolejowy i dwa mosty w Koleśnie.

Komentarze

  1. Witam,
    Delikatnie się przypominam, że zdjęcie mostu C jest mojego autorstwa :)
    Apate
    http://apate.pl/4images/details.php?image_id=50

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście :) już uzupełnione :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Popularne artykuły